'Omstreden steigerreclame op Plaats volgens de regels'

6 April 2022, 23:16 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Peter Bos

De opvallende steigerreclame op de Plaats lijkt te voldoen aan de regels die de gemeente heeft opgesteld voor reclame op steigerdoeken. Voor het ophangen van het doek is een vergunning aangevraagd.

Op social media ontstond vandaag veel ophef over de metershoge felroze reclame voor een flitsbezorger. Verschillende omwonenden plaatsen boze berichten op social media. De partij 50Plus, dat een kantoor heeft in het pand, was ook niet te spreken over het roze doek voor hun raam.

Hart voor Den Haag in de gemeenteraad vroeg vervolgens opheldering aan het stadsbestuur. Wethouder Saskia Bruines van Economie kondigde aan de zaak te gaan bespreken in het college.

Regels uit 2009

Het bedrijf dat het reclamedoek heeft opgehangen lijkt zich te houden aan de regels die de gemeente in 2009 heeft opgesteld. Aanvragen worden beoordeeld op de "verenigbaarheid van de inhoud van de steigerdoekreclame en de omgeving" en of "het straatbeeld wordt verstoord". Ook moet er "sprake zijn van ingetogenheid en respect voor de omgeving" en "een harmonieuze relatie met de omgeving qua vormgeving, kleurgebruik en afmeting". Verder dienen de reclameaanbieders zich te houden aan de Nederlandse Reclame Code. Het is niet duidelijk of de gemeente de aanvraag voor een vergunning al heeft goedgekeurd.

De gemeente noemde de steigerdoekreclame in 2009 nog “een positieve bijdrage aan de uitstraling van steigers en daarmee aan de beleving van het straatbeeld”. Het stadsbestuur hoopte verder dat de opbrengsten uit steigerdoekreclame pandeigenaren zouden stimuleren tot onderhoud aan hun pand.